අජිත් පැරකුම් ජයසිංහ
ශ්රී ලංකාවට කොරෝනා වයිරසය රැගෙන ආ චීන ජාතික සංචාරකයකු වූ පළමු රෝගියා හඳුනාගැනීමත් සමග ම දිවයින පුරා ඔසුසල්වල මුඛාවරණ සඳහා අධික ඉල්ලුමක් ඇති විය. ලාංකික මුදලාලිලා කොරෝනා වයිරසයෙන් ගසාකෑම ආරම්භ කළේ මුඛාවරණයෙන් නොවේ. ජනමාධ්ය කොරෝනා භීතිකාව අලෙවිය ආරම්භ කළේ කොරෝනා වයිරසය ශ්රී ලංකාවට පැමිණෙන්නට ද පෙර ය. කොරෝනාවලින් විශාල මිනිසුන් පිරිසක් මිය යනු ඇති බව සත්යයකි. එහෙත්, වයිරසයට ගොදුරු වන සියලු දෙනා මිය යන්නේ නැත. මාධ්යවලින් මවන විසාලා මහනුවර තුන්බිය වැනි තත්වයක් ඇති වීම වළක්වා ගැනීමට අපට හැකියාව තිබේ.
භීතියෙන් පෙළෙන මිනිසාට තාර්කික මිනිසා කරන අයුරින් මැදහත් සිතකින් යුතුව, තමන්ට ලබාගත හැකි සියලු තොරතුරු භාවිතා කර හොඳ නරක මැනවින් කිරා බලා නිගමන වලට එලඹීමට නොහැකිය. මිනිසා තාර්කික ලෙස හැසිරෙන්නේය යන පදනමින් අර්ථ ශාස්ත්රඥයින් ගොඩනැඟූ න්යායන් සියල්ලේම පදනම බියෙන් පෙළෙන අතාර්කික මිනිසා ඉදිරියේ බිඳ වැටෙයි. මෙම තත්වය පිළිබඳ අධ්යයනය වෙනුවෙන් හැසිරීම පිළිබඳ අර්ථ ශාස්ත්රය නම් විෂය ක්ෂේත්රයක් පැන නැගී තිබේ. එයින් කරන්නේ බියෙන් පෙළෙන අතාර්කික මිනිසා තීරණ ගන්නා ආකාරය විග්රහ කිරීමයි.
මිනිසා නිරතුරුවම භීතියෙන් පෙළෙයි. විශේෂයෙන්ම වර්තමාන සමාජයේ බහුතරයක් මිනිස්සු විවිධ භීතිකාවන්ගෙන් පෙළෙති. හමේ පාට කළු වීමට බිය, කෙට්ටු වීමට හෝ තරබාරු වීමට බිය, කොණ්ඩය ඉදෙනවාට බිය, තට්ටය පෑදෙනවාට බිය, විභාග අසමත් වනවාට බිය, රැකියාවෙන් දොට්ට වැටේ යයි බිය, බස්වල බෝම්බ පිපිරෙතැයි බිය, අනාගතයේදී තම ජාතියට වඩා සෙසු ජාතීන් බලවත් වේ යයි බිය, ප්රභාකරන්ට වඩා දරුණු ත්රස්ත නායකයකු බිහි වෙතැයි බිය, බටහිර කුමන්ත්රණවලට බිය, ඉන්දියාව ලංකාව අල්ලා ගනිතැයි බිය, ලෝක විනාශයක් සිදු වෙතැයි බිය ආදී වශයෙන් මෙබඳු භීතිකාවන්ගේ අසම්පූර්ණ ලැයිස්තුවක් සාදාගත හැකිය.
කොරෝනා භීතිකාව මේ අතරට අලුතෙන් එකතු වන භීතිකාවකි. කොරෝනා වයිරසය පිළිබඳ තිබෙන තොරතුරු අනුව, බිය සාධාරණ ය. ශ්රී ලංකාව යනු ශ්වසන රෝගීන් බහුල රටකි. නීරෝගී පුද්ගලයන්ට කොරෝනා වයිරසයෙන් ජීවිත හානි සිදු වීමට තිබෙන ඉඩ අඩු වුව ද, ශ්වසන ආබාධ සහිත අයට, විවිධ නිදන්ගත රෝග තත්වයන්ගෙන් පෙළෙන අයට, ප්රතිශක්තිකරණය හීන අයට, දරුවන්ට සහ වැඩිහිටියන්ට මෙමගින් භයානක ප්රතිඵල ඇති විය හැකි ය.
එහෙත්, අපට ඩෙංගි සමග ජීවත් වන අයුරින් ම කොරෝනා සමග ද ජීවත් වන්නට සිදු වනු ඇත. එය පහසු තත්වයක් නොවේ. අපේ පොදු ප්රවාහන දුම්රියක, බස් රියක පවතින තදබදය තුළ මුඛාවරණයකටවත් ඉඩ නැත.
මෙම වසංගතය හේතුවෙන් වෛද්යවරුන්, හෙදියන් ඇතුළු සෞඛ්ය කාර්ය මණ්වෙලට දැඩි අවදානමකට මුහුණ දෙන්නට සිදු වේ. රජයේ වෛද්ය නිලධාරීන්ගේ සංගමය ප්රතිගාමී සමිතියක් බව ඇත්ත ය. ප්රතිගාමීන් සාධාරණ කාරණයක් වුව සන්නිවේදනය කරන්නට දන්නේ නැත. ප්රතිගාමීන් ගැන සමාජයේ ඇත්තේ හොඳ ප්රතිරූපයක් නොවන නිසා ඔවුන් කට ඇරිය විට රටම ගඳගසන බව ද ඇත්ත ය. එහෙත්, වෛද්යවරුන් යනු කොරෝනා වයිරසය හේතුවෙන් වැඩි ම අවදානමට ලක්වන පිරිස බව බොරුවක් නොවේ. රජයේ සේවය වෙනුවෙන් ප්රමාණවත් කාලයක් ලබා දෙනවා ද, නැද්ද යන ගැටලුව පවතින මුත්, ඔවුන් පෞද්ගලික චැනල් මධ්යස්ථානවල හෝ මුළු දවසම ගෙවන්නේ රෝගීන් සමග ය. රෝගීන් මහජනතාව ය. රජය මහජනතාවගේ ය. ඒ නිසා රජය ඔවුන්ට දීමනාවක් ගෙවා හෝ දිරිගැන්විය යුතු ය.
මේ අතර, හෙට අනිද්දා වන විට කොරෝනා සුව කරන විස්මිත දේශීය වෙදකම් රැගෙන හොර වෙද්දු එළි බසිනු ඇත. සුදුසුකම් ලත් වෛද්යවරුන් මෙන් නොව, ගර්හිත වෛද්ය කර්මයන් හා හොර ජාවාරම් මත පදනම් වන මෙම බලවේග තත්වය තවත් නරක තත්වයකට ඇද දමනු ඇත. එබැවින්, හොර වෙද වසංගතය ගැන ද අවධානයෙන් සිටිය යුතු ය.
මේ අතර, මුඛාවරණ වෙනුවෙන් සටන් කරන්නා සේ ම අපට කළ හැකි තවත් බොහෝ දේ තිබේ. ලාංකිකයන් වනාහි බොහෝ දුරට අපිරිසිදු ජාතියක් බව අප දැන්වත් පිළිගත යුතු ය. තැන නොතැන නොබලා කෙළ ගැසීම ජාතියක් ලෙස ම ලාංකිකයන්ගේ බරපතල සෞඛ්ය ගැටලුවකි. කටට කෙළ උනන්නේ බිම ගසන්නට නොවේ. ඇතැම් අය කෙළ ගසන්නේ පිළිකුල් සහගත දෙයක් දුටු විට ය. කොච්චර සුරූපී කාන්තාවක හෝ පිරිමියකු වුව ද කෙළ ගසන දර්ශනය වස කැත ය. මේ අතර, ශ්වසන ආබාධ ඇති අය විශාල වශයෙන් බිම කෙළ ගසති. බුලත් විට කා හැම තැන ම කෙළ ගැසීම ලංකාවේ ඉතා සුලබ ය. ප්රසිද්ධ ස්ථානවල කෙළ ගැසීම තහනම් කළ යුතු අතර, කෙළ ගසන්නන්ට දඩ ගැසිය යුතු ය. ප්රසිද්ධ ස්ථානවල දුම්බීම නතර කළ අයුරින් ම මෙය ද කළ හැකි ය.
මේ සමග ම තවත් දේ ද නැවැත්වීමට සිදු වනු ඇත. තේරුමක් නැතුව යන ගමන් බිමන්, වන්දනා හා විනෝද චාරිකා, විදේශ චාරිකා, දේශපාලන රැස්වීම්, සංගීත සංදර්ශන, ආගමික උත්සව ආදිය නතර කළ හැකි ය. එහෙත්, මේවායින් ජීවනෝපාය සලසාගන්නා අයට ගැටලුවලට මුහුණ දීමට සිදු වනු ඇත.
කොරෝනා නිසා එක වර අති විශාල මිනිසුන් සංඛ්යාවක් මිය යාම පාලනය කර ගත්ත ද දිගු කාලීනව එය සෙමින් මිනිස් ජීවිත ලක්ෂ ගණනක් බිලි ගනු ඇත. කොරෝනා වයිරසය සමග ජීවත් වීම සඳහා අපට ජීවන විලාසයන් වෙනස් කරගැනීමට සිදු වනු ඇත.
මේ ලිපියත් කියවන්න: